Veel booteigenaren zijn bezorgd over hun energieverbruik wanneer ze met hun boot voor anker liggen, helemaal wanneer ze van plan zijn voor langere tijd niet aan de walstroom te gaan. Zeker de boten zonder generator aan boord hebben vanzelfsprekend geen ongelimiteerde hoeveelheid energie, hoe groot de huishoudaccu’s dan ook zijn. Desondanks is het jammer dat u zich zorgen maakt of bijvoorbeeld de koelkast aan kan blijven terwijl u op het water bent om te genieten van rust en natuur. In dit artikel geef ik tips voor energiemanagement aan boord.
Size matters
Waar een enorme bank met huishoudaccu’s niet betekent dat u onbeperkt energie aan boord hebt, betekent een te kleine bank met huishoudaccu’s wel dat u sneller problemen zult ondervinden met elektra op de boot. Een vuistregel voor de grootte van de huishoudaccu’s is 3 á 4 maal het dagelijkse energieverbruik. Een dagelijks energieverbruik van 200Ah betekent dus een gewenste accugrootte van 600 – 800 Ah. Wanneer er met de tijd apparatuur is toegevoegd aan uw boot, is de kans aanwezig dat de accu’s ondermaats zijn. Het beschikken over genoeg energie is van groot belang. Het is niet anders als een snelle rib met een 300pk buitenboord motor, maar met een brandstoftank van 10L. Daarmee is de lol snel weg en moet u constant opletten hoeveel energie/brandstof u nog over heeft, zonde!
Stille verbruikers
Goed, de accu’s aan boord zijn van het goede formaat. Wat kan ik doen om goed de beschikbare energie te benutten? U zou hiervoor kunnen kijken naar stille verbruikers. Hiermee bedoel ik apparatuur die ongemerkt meer verbruikt dan nodig. Een goed voorbeeld hiervan is verlichting. Waar het in huizen ondertussen zeldzaam is, verbaasd het me hoeveel boten nog gebruik maken van gloeilampen. Stel dat uw ankerlicht een gloeilamp is van 50W en iedere nacht 8u aanstaat, dan verbruikt deze lamp 50W/12V x 8h = 33Ah. Dat kan zomaar 20% van het totale energieverbruik per dag zijn. Een vergelijkbare LED lamp zal 3,3Ah verbruiken. Dat is makkelijke winst als u het mij vraagt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over inbouwspots die vaak overvloedig aanwezig zijn binnen. Een ander voorbeeld van een stille verbruiker kan de omvormer zijn die stand-by staat. Zeker bij oudere en grotere omvormers kan de stand-by stand veel energie verbruiken. Uitzetten wanneer de omvormer niet nodig is, is het beste en als het goed makkelijk door de knop die hiervoor in één van de panelen aanwezig is. Trouwens, ook navigatie apparatuur kan veel stroom verbruiken. Altijd uitzetten dus wanneer de apparatuur niet meer nodig is.
Accu monitor
De laatste tip is het (laten) installeren van een accu monitor. Dit is in mijn ogen een onmisbaar onderdeel voor iedere boot! De accumonitor houdt, wanneer goed ingesteld, bij hoeveel energie in en uit de accu’s gaat, hoe vol de accu’s nog zijn, wat het huidige verbruik is en geeft het voltage aan van de accu’s. Installatie is relatief eenvoudig en aanschaf is relatief goedkoop. Het zorgt ervoor dat u altijd weet hoe het gesteld is met de accu’s. Niet alleen de “state-of-charge”, maar de algehele gezondheid van de accu’s is goed bij te houden op deze manier. Ook kan er doormiddel van een accumonitor makkelijk zien of er bijvoorbeeld per ongeluk stroomverbruikers aan zijn blijven staan voordat u gaat slapen. Eigenlijk onmisbaar dus. Installatie is zoals ik al zei eenvoudig, maar laat u het toch liever door een professional doen of heeft u vragen gerelateerd aan het elektrische systeem aan boord of bent u op zoek naar een bootelektricien? Ik help graag!


